„Vláda připraví právní opatření regulující lobbing včetně transparentnějšího systému registrace lobbistů.“ [ viz Programové prohlášení Vlády ČR]
Ve Strategii vlády v boji proti korupci na období 2006-2011
byla ministru spravedlnosti a předsedovi legislativní rady vlády
uložena povinnost předložit věcný záměr zákonné úpravy činnosti
lobbistů už do 31. března 2007.
V rozporu s vládním závazkem však v ČR zůstává oblast regulace
lobbingu neřešena, a to i přes stále častěji se objevující závažné
kauzy prosazování soukromých zájmů do rozhodování zákonodárců – jako
byla např. nedávno zveřejněná kauza lobbingu za daňové zvýhodnění
zaměstnaneckých stravenek. Aktivitu vlády v této oblasti nepodněcuje
ani formálně existující široká politická shoda nad potřebností
lobbingové legislativy – nedávno záměr prosadit zákonnou regulaci
lobbingových aktivit oznámila také ČSSD.
Současný vývoj tak potvrzuje rezervovaný postoj současné vlády
k vlastnímu závazku řešení problému netransparentního lobbingu v ČR.
Toto stanovisko již v květnu loňského roku naznačil předseda
legislativní rady vlády Cyril Svoboda, který je za přípravu příslušné
legislativy přímo odpovědný. "Je otázka, zda takový zákon vůbec mít. Tento problém
podle mě nejde uchopit zákonem. Lobbista se může zaregistrovat a dělat
svou činnost transparentně. A kdo bude chtít dávat úplatky, toho zákon
nezastaví. Není to možné vyřešit." [viz http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/domaci-ekonomika/…]
Nástroje zvyšující transparentnost kontaktů lobbistů se
zákonodárci jsou přitom běžně zavedeny v právních řádech celé řady zemí
– v USA, Kanadě, Německu, Velké Británii, Polsku a dalších. Pravidla
lobbingu lze například nalézt i v jednacím řádu Evropského parlamentu.
Neexistence jasných pravidel lobování vytváří prostředí, ve kterém velmi lehce vznikají netransparentní a nekontrolovatelné vazby mezi zákonodárci a subjekty prosazujícími soukromé zájmy. Zavedení zákonných pravidel lobbingu tak, aby byla významně zvýšena úroveň veřejné kontroly činnosti lobbistů a jimi lobovaných zákonodárců, je tak logickým krokem k odstranění tohoto nežádoucího stavu. Existuje celá řada zdrojů, ze kterých se lze při tvorbě takové legislativy inspirovat.
Jan Šrytr
program GARDE – Globální odpovědnost
Ekologický právní servis
více na www.responsibility.cz